Zrzut ekranu 2019-02-20 o 18.44.03

Polskie kino młodzieżowe

JEZIORO OSOBLIWOŚCI, reż. Jan Batory, 1972 „Jezioro osobliwości” jest w istocie filmem osobliwym. Ten melodramat, oparty na jednej z powieści Krystyny Siesickiej — pierwszej damy polskiej literatury młodzieżowej — opowiada historię 16-letniej Marty, która musi poradzić sobie z wielkimi zmianami w swoim życiu. Matka dziewczyny ponownie wychodzi za mąż, i to za człowieka, który jest […]

Czytaj...
złe wychowanie

Niedobra dziewczynka!

Film osadzony jest w latach 90.: dekadzie, która dała światu new queer cinema i wyzwoliła w USA nowe pokłady nieheteronormatywnych wizerunków, ale też straszyła AIDS jako chorobą homoseksualistów. Złudne jest jednak to bezpieczeństwo zapewniane przez dystans czasowy — oglądając ZŁE WYCHOWANIE CAMERON POST czuje się obecność wszystkich stereotypów i uprzedzeń, które dobrze się mają i dziś.

Czytaj...
Panie i Panowie

Panie i Panowie, Wielka Piątka i Mała Trójka przedstawiają

🦁 Panie i Panowie, MGM przedstawia: 🦁 WSZYSCY NA SCENĘ / THE BAND WAGON, reż. Vincente Minnelli, 1953 Gwiazdorski status Freda Astaire’a to sprawa osobliwa: aktor nigdy nie wyglądał jak jego koledzy po fachu — mężczyźni o sporej tężyźnie, szarmanccy amanci o szelmowskim uśmiechu lub dojrzali i spokojni faceci w średnim wieku. Gdy jako 32-latek po raz […]

Czytaj...
Untitled Design

High school x Musical

Połączenie sympatii do kina młodzieżowego i musicalu może wydawać się kuriozalne, ale w mojej głowie te upodobania są spójne. Zarówno coming of age movies (a zwłaszcza high school movies), jak i musicale prezentują zwykle świat, który choć *przypomina* rzeczywistość poszczególnych dekad, to nie istniał nigdzie indziej, jak tylko na ekranie. Skręt w stronę utopijnej wizji świata w moich oczach czyni te filmy fascynującymi.

Czytaj...
Zrzut ekranu 2019-02-11 o 21.12.34

Projekt remake: Narodziny gwiazdy

Cykl PROJEKT REMAKE przypomina o poprzednich „Narodzinach gwiazdy”: filmach kolejno z lat 30., 50. i 70., które poza przejmującą fabułą mają do zaoferowania wybitne kobiece kreacje i opowieść o kolejnych dekadach funkcjonowania Hollywood i amerykańskiej sceny muzycznej. W dziełach Williama Wellmana, George’a Cukora (zwłaszcza jego!) i Franka Piersona odbija się jak w soczewce kondycja Fabryki Snów, ale też charakterystyczne dla każdej epoki sposoby opowiadania zawsze tej samej historii.

Czytaj...
Szesnaście świeczek

Wiecznie żywy John Hughes

U Johna Hughesa high school nie jest sielskim miejscem; to magiczny *czas liceum* sprawia, że myślimy o nim ciepło. A jest to czas, kiedy po prostu dobrze się bawisz, bez względu na wszystko. Jeśli tylko masz dość odwagi.

Czytaj...

SERCE NIE SŁUGA

Zbitek sytuacji i rozmów, często absurdalnych, robi wrażenie patchworkowego tworu sklejonego z ujęć trójmiejskich atrakcji, szowinistycznych/homofobicznych żartów i chybionych wątków.

Czytaj...

KLER

Nie chciałam o tym filmie pisać, bo choć wiem, że to film dla wielu ludzi ważny (Ważny. Potrzebny. Mocny.), to jest to fenomen, który na plecach niesie temat, a nie artystyczne ambicje. A ja w kinie najbardziej jednak lubię kino *sensu stricto*.

Czytaj...
ania nie anna

Ania, nie Anna

„Ania, nie Anna” nie jest zapewne serialem idealnym, ale budzi we mnie gorące uczucia: tęsknotę za intensywnością przeżyć, nostalgię, dziecięcą radość.

Czytaj...
oj-made-in-american-completely-fascinating-television-2016-images-640x370

O.J.: Made in America, reż. Ezra Edelman

Historia O.J. Simpsona—legendarnego sportowca, a potem znanego skądinąd aktora, który po niemal 30 latach kariery zostaje oskarżony o morderstwo—tylko z pozoru może wydać się kolejną opowiastką o wzlocie i upadku celebryty. W istocie jest ona bowiem czymś więcej: pisaną przez wielkie „H” Historią o wzlocie i upadku Stanów Zjednoczonych.

Czytaj...