„LEGO® BATMAN: FILM”

Dziwny to fenomen z kinowymi filmami o LEGO®. Mało kto spodziewał się artystycznego spełnienia filmu, którego główną atrakcją jest świat zbudowany z kanciastych klocków w krzykliwych kolorach. Tymczasem zmyślność twórców „LEGO® BATMAN: FILM” przechodzi granice mojej wyobraźni. Nie dość, że ich wygląd oraz właściwości ograne są w atrakcyjny sposób, to jeszcze na tym placu zabaw Batman, Joker, Superman i Harley Quinn bawią lepiej, niż w którymkolwiek z ostatnich filmów spod znaku DC Comics.

Czytaj...

Scope100 | „Ci, którzy skaczą”

„Ci, którzy skaczą” to film będący zaprzeczeniem „filmowości” rozumianej jako spektakl. Odwołując się do klasycznego podziału na linię lumierowską („wierzący w rzeczywistość”) i meliesowską („wierzący w obraz”), kolektywny eksperyment kilku mężczyzn stanowi raczej wariację na temat tej pierwszej.

Czytaj...

Scope100 | „A German Life”

„A German Life” to ascetyczny dokument o II wojnie światowej; historia opowiadana z perspektywy osoby, która przez kilkanaście lat była niejako kimś pomiędzy „cywilem” a „urzędnikiem państwowym”. Brunhilde Pomsel – w chwili realizacji filmu 103-letnia kobieta – mówi o pracy dla Josepha Goebbelsa.

Czytaj...

Scope100 | „Bez Boga”

Temat nasuwa skojarzenia z „Alojzem”, a ogołocone z koloru kadry „Zjednoczone stany miłości” – idealne przykłady kina dla krytyków, robionego pod nagrody na festiwalach filmów „artystycznych”. „Bez Boga” to obraz wtórny, wykorzystujący chwyty znane i już dość wyświechtane.

Czytaj...

Scope100 | „Serce z kamienia”

Wyjątkowość „Serca z kamienia” opiera się na aprobacie dla wielości i negacji definiowania. Poszczególne filmy (choć nie kino jako „całość”) zbyt często próbują oszukać nas, że sytuację można uprosić do jednej opozycji lub awersu i rewersu. Delikatne i bezwzględne jednocześnie dzieło Guðmundssona zupełnie inaczej – godzi ze sobą wizje młodości, celebruje różnorodność jej przedstawień i […]

Czytaj...

Scope100 | „Ornitolog”

Film João Pedro Rodriguesa to zwichrowana postać neomodernizmu, ujawniająca brak zrozumienia dla tej poetyki. Niby to twórcy rezygnują z dialogów na rzecz długich ujęć (także tych z drona, przypominających reklamę spływu kajakowego), ale czują potrzebę zarzucenia od czasu do czasu kompletnie zbędną informacją („nie ma zasięgu”, „wzięły mi mapę”).

Czytaj...

Scope100 | „After Love”

„After Love” to kuchenny dramat, w obliczu którego stanęłam bezradna, nie mogąc chwycić się niczego, co mogłoby wyciągnąć ze mnie zainteresowanie. Od dawna nie czułam, że kazano mi być voyeur’em, choć wcale tego nie chciałam.

Czytaj...

Scope100 | „Czerwony żółw”

Początek „Czerwonego żółwia” nie sili się na oryginalność. Oto poznajemy kolejne wcielenie Robinsona Crusoe, wyrzuconego na dziewiczą wyspę, którą zamieszkuje tylko kilka gatunków zwierząt. Natura wydaje się mu nie sprzyjać, a mężczyzna czuje się pozostawiony samemu sobie. W pewnym momencie ujawnia się jednak jej metafizyczny charakter, który pozostaje nam tylko zaakceptować.

Czytaj...

„Wszystkie nieprzespane noce”

Zacierający granice fabuły i dokumentu film Marczaka to wielobarwny portret pewnej wrażliwości współczesnych młodych ludzi. Nie chodzi przy tym o wizerunek „hipstera” (notabene kategorii mocno już wyeksploatowanej) jako figury dwudziestolatka AD 2016, ale o Młodego, któremu więcej zajmuje myślenie o własnym życiu, niż jego przeżywanie.

Czytaj...